Siapakah Jakub Vagner

Biodata Jakub Vagner

Biodata Jakub Vagner

Jakub Vagner dilahirkan di Prague, Republik Czech pada 24 Disember 1981. Jakub Vagner mengejar ikan dalam setiap pengembaraanya keseluruh dunia. Ekspedisi pada amnya membawa dia ke kawasan-kawasan terpencil, dan jarang di terokai. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini beliau telah memberi tumpuan kepada perjalanan ke lembangan Sungai Amazon di Amerika Selatan dan Benua Gelap , di mana beliau telah menyiasat mutiara terakhir Afrika, Congo. Pada masa lalu dia telah bekerja sebagai pengajar cara memancing di banyak negara Eropah dan membawa ekspedisi ke negara-negara bekas Kesatuan Soviet.

Siapa Jakub Vagner



Jakub Vágner memegang banyak rekod memancing rasmi dan  tidak rasmi , termasuk beberapa disimpan oleh Persatuan Memancing Permainan Antarabangsa ( IGFA ). Beliau memegang rekod dunia untuk menangkap Arapaima terbesar ( gigas Arapaima ) seberat 130 kg, Wels ikan keli ( Silurus glanis ) seberat 110 kg , syaitan ikan keli ( Bagarius bagarius ) seberat 75 kg, atau ikan keli goliath Amazonian legenda ( Brachyplatystoma filamentosum ), serta memacah rekod sebanyak  tiga kali berturut-turut.

Pada bulan Februari tahun 2008 , beliau mula mendarat goliath seberat 190 kg, yang juga ikan terbesar semata-mata air tawar yang pernah ditangkap . Semasa ekspedisi Amazonian tiga minggu pada akhir Februari dan awal bulan Mac 2010, beliau ditangkap dua lagi Goliath seberat 186 dan 215 kg, memecahkan rekod dunianya sendiri. Pada perjalanan yang sama, beliau telah memecahkan halangan tiga meter untuk memancing air tawar apabila dia menumpaskan  seekor Arapaima berukuran 307 cm dan berat 154 kg. Tangkapan ini merupakan satu lagi rekod dunia untuk Jakub Vágner dan kelas Arapaima .

Jakub Vágner memberi tumpuan hanya pada pengiktirafan rekod dunia dalam semua kategori memancing. Rekod dunia rasminya spesimen sejarah terbesar spesies ikan ditangkap hanya menggunakan pancing .

Beliau adalah antara yang pertama untuk menunjukkan kehadiran besar-besaran ikan keli di Republik Czech dan salah seorang tokoh utama yang menyokong tangkapan dan melepaskan. Jakub Vágner telah meletakkan namanya di belakang promosi konsep ini, sukan memancing, dan perikanan belia.

Beliau telah menghasilkan dokumentari memancing untuk syarikat Multisonic yang kerap disiarkan oleh stesen televisyen di Republik Czech dan di luar negara. Beliau juga telah menghasilkan 14 DVD dengan Multisonic yang telah terjual lebih daripada 500,000 salinan di Republik Czech semata-mata.

Pada tahun 2010 Jakub Vágner telah diberi penghormatan oleh Permainan Persatuan Perikanan ( IGFA) dengan jemputan untuk menyiarkan artikel tentang memancing Congo dalam buku IGFA tahunan bagi tahun 2010 , yang diterima baik di seluruh dunia.


jakub Wagner Hos Fish Warrior




Untuk kerja-kerja , pada Mac 2010 Jakub Vágner menerima cakera platinum. Beliau juga merupakan pencipta 20 bahagian siri televisyen "S Jakubem na rybách " ( Memancing dengan Yakub ), yang disiarkan oleh Republik dan Slovakia televisyen negara . Beliau adalah seorang tetamu yang kerap pada menunjukkan bercakap paling berprestij di televisyen dan radio. Beliau telah memberikan wawancara banyak untuk majalah , kerap menulis untuk Czech dan majalah perdagangan antarabangsa mengenai pengalaman beliau , dan juga memberi kuliah di Republik Czech dan di seluruh Eropah. Beliau telah mengambil banyak selebriti memancing, atlet, ikon budaya , dan juga Presiden Republik Czech Václav Klaus.

Impian Jakub Vágner terbesar adalah untuk memetakan ikan air tawar yang terbesar dan amat jarang berlaku planet kita. Jakub memanggil mereka " gergasi air tawar ". Beliau telah mewujudkan satu senarai 24 gergasi air tawar, yang mewakili pemangsa atas sungai-sungai yang terbesar di bumi dan tasik. Setiap satu daripada gergasi-gergasi ini boleh mencapai berat 100 kg dan panjang 2 m.

Projek ini adalah abadi , kerana lebih daripada separuh daripada spesies ikan yang jarang berlaku akan kemungkinan besar tidak hidup untuk melihat abad yang akan datang . Selama 8 tahun, Jakub dan pasukannya telah pergi ke semua benua di dunia, kecuali Antartika. Selepas banyak ekspedisi melelahkan , 16 gergasi air tawar telah pun dipetakan.

Pada tahun 2010 beliau selesai dan menerbitkan buku pertamanya. Beliau mempunyai beberapa pameran fotografi , dan komentar yang mengiringi beliau telah disiarkan oleh saluran Discovery . Pada masa ini, Jakub sibuk penggambaran siri sendiri dokumentari memancing Geographic Channel Kebangsaan.


tentang Jakub Vagner

Jakub Vagner hos Fish Warrior

Fish Warrior adalah satu siri televisyen pada National Geographic Channel yang dihoskan oleh Jakub Vágner. Musim pertama Fish Warrior disiarkan pada bulan Julai 2010, dengan musim kedua yang mengikuti Mac 2011. Jakub Vágner adalah pemancing sepanjang hayat dan rekod memegang dunia nelayan yang memulakan ekspedisi memancing melampau kepada kawasan yang paling terpencil di dunia.

Siapakah Jakub Vagner

Ditulis Oleh : Unknown ~Myrodreel

Muh.Akram Anda sedang membaca artikel berjudul Siapakah Jakub Vagner yang ditulis oleh Myrodreel yang berisi tentang :Personaliti Memancing, cara memancing, Jakub Vagner, Biodata Jakub Vagner, Jakub Vagner hos Fish Warrior, fish warrior, hos, National Geographic Channel, Rekod Dunia Jakub Vagner, tentang Jakub Vagner Dan Anda boleh copy paste artikel dengan berhemah, sertakan sumber asal link artikel.

Blog, Updated at: 00:53

8 comments:

  1. Replies
    1. Yer kot.. Mamat ni jenis ingin cari rekod ikan terbesar jer

      Delete
  2. Hebat Jakub Vagner ni ea.. Nurul selalu juga tengok siri cd yang mencing ikan lepas tu dilepaskan balik.. urmm.. mcm sayang je.. kalau dah terlebey, bagi kat jiran kan ke bagus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya teknik pancing lepas ni haram dari segi hukum.Teknik ini menyeksa ikan sebenarnya

      Delete
  3. wah sungguh kacaklah mamad itu hee..tapi itulah geliga otak dia sebab dapat belajar cam mudah menangkap ikan. yang saya masih terkial-kial heee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... Mamat ni tau nak cari ikan besar jer

      Delete
  4. ya Rabbi bneraninya dia tangkap dan pegang ikan besar2... sy tgk arapaima besar dlm kolam pun dah seram

    ReplyDelete
  5. besar-besar nya ikan dia dapat..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen di Myrodreel Malaysia

Bro Hantu
My Ping in TotalPing.com DMCA.com Protection Status Add Url  Free Instant Backlink Ping your blog, website, or RSS feed for Free ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free